مواد در بررسی: بتن – RMJM



زمان ،نی مطالعه: 4 دقیقه

بتن نقش مهمی در تاریخ معماری، از دنیای باستان تا دوران مدرن، با اولین اشکال شناخته شده توسط مصریان باستان ایفا کرده است. با این حال، این رومیان بودند که انقلابی در استفاده از مصالح در معماری ایجاد ،د.1). سیمان هیدرولیک برای ساختن برخی از نمادین ترین سازه های زمان خود، از جمله کولوسئوم و پانتئون، که هر دو هنوز پابرجا هستند، مورد استفاده قرار گرفت – گواهی بر دوام و قابلیت اطمینان مصالح ساختم،. این ماده قوی و آسان ساخت به معماران اجازه داد تا سازه هایی را در مقیاس بزرگتر از همیشه بسازند و می توان از آن برای ایجاد اشکال و طرح های پیچیده استفاده کرد، اگرچه پس از سقوط امپراتوری روم استفاده از آن کاهش یافت.

بعدها، در قرن‌های 19 و 20، پیشرفت‌های تکنولوژیکی زیادی هم در جامعه معماری، مهندسی و ساخت و ساز (AEC) و هم در جامعه وجود داشت که ظهور مجدد و استفاده گسترده از بتن در معماری را تشویق کرد. با ایجاد بتن مسلح، ساخت سازه های بزرگتر و پیچیده تر مانند آسمان ،اش ها و پل ها رواج یافت.

این دوره معماری پس از جنگ، ظهور یک گرایش طراحی جدید را به همراه داشت که با ساختارهای “عظیم، یکپارچه و “بلوک” با سبک هندسی سفت و سخت و استفاده در مقیاس بزرگ از بتن ریخته شده مشخص می شود.2). بروتالیسم که در بریت،ا سرچشمه می گیرد و برجسته ترین آن از دهه 1950 تا 1970 است، نمونه های قابل توجه بسیاری از ساختمان های وحشیانه ایجاد شده توسط RMJM را می توان در سراسر بریت،ا یافت. این معماران به دنبال استفاده از بتن به روشی جدید بودند و بر ویژگی‌های طبیعی آن تأکید می‌،د و ساختمان‌هایی را ایجاد می‌،د که قوی، کاربردی و اصیل بودند.

یکی از ویژگی های کلیدی معماری بروتالیستی تاکید آن بر عملکرد بر فرم است. ساختمان‌های بروتالیست برای خدمت به یک هدف خاص طراحی شده‌اند، خواه یک مدرسه، ساختمان ،تی یا مجتمع آپارتم، باشد. فرم ساختمان توسط عملکرد آن دیکته می شود، و طراحی اغلب به اساسی ترین ،اصر آن کاهش می یابد. بسیاری از ساختمان های بروتالیستی دارای خطوط بلند و مستقیم و اشکال ساده و بلوک مانند هستند. استفاده مکرر از این فرم ها حسی از ریتم و نظم ایجاد می کند که می تواند تصویری قدرتمند ایجاد کند. برای مثال خانه نیوزیلند در لندن، ،ستان (3) را در نظر بگیرید. طراحی برنده جایزه RMJM که در سال 1963 ساخته شد، در یک مکان برجسته در مرکز لندن واقع شده است و شهرت این شرکت را برای همیشه در نبض بودن با طراحی ساختمان خود نشان می دهد که می تواند در عین حال عملکردی کاربردی را در محیط اطراف ایجاد کند. فضایی که از عملیات روزانه در داخل پشتیب، می کند.خانه نیوزیلند، لندن، بریت،ا

همچنین توسط RMJM، است، سلطنتی مش، المنافع از طراحی وحشیانه پیروی می کند و توسط HRH Princess Anne در شروع بازی های مش، المنافع در سال 1970 افتتاح شد (4). به دنبال یکی دیگر از ویژگی‌های بروتالیسم، است، مش، المنافع عمدتاً از بتن ا،پوز استفاده می‌کند، با این باور که خامی و بافت به ویژگی کلی ساختمان افزوده است. استفاده از مصالح ا،پوز در معماری هدفمندی مانند این، ساختمان را با دوام تر و نگهداری آسان تر می کند، در حالی که با توجه به اصل طراحی اشکال و سازه های ساده، با کیفیت های ذکر شده در بالا مطابقت دارد.است، سلطنتی مش، المنافع، ادینبورگ، اسکاتلند

از نظر انتشار CO2، جزء غالب بتن سیمان است و تولید جه، سیمان در دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. سیمان برای بتن گزارش شده است که مسئول 8٪ از انتشار CO2 جه، است، در حالی که AEC عامل 36٪ است.5).

با این حال، برای دستیابی به اه، تعیین شده در گزارش IPCC 2018، انتشار CO2 از بتن اساسا باید تا سال 2055 به صفر برسد.6). مگر اینکه استفاده از این ماده را متوقف کنیم، صنعت بتن یا باید راهی برای تولید سیمان بدون CO2 به ،وان محصول جانبی پیدا کند یا جایگزینی برای سیمان بیابد.

در حالی که سبک بروتالیستی پس از این دوره دیگر مرسوم نبود، در سال‌های اخیر، علاقه مجدد به استفاده از بتن در معماری افزایش یافته است، زیرا معماران و طراحان راه‌های جدید و نوآورانه برای استفاده از این متریال را کشف می‌کنند. از آنجایی که جامعه به دنبال سبک زندگی و آینده ای پایدارتر است، پیشرفت هایی در طراحی و آرایش بتن صورت گرفته است که هدف آن مطابقت با آمار و اه، فوق است و در نتیجه به ظهور مجدد مواد دامن می زند. روش هایی مانند جذب کربن، استفاده و ذخیره سازی پتانسیل قابل توجهی برای کاهش اثرات زیست محیطی سیمان و بتن در عین ایجاد فرصت های بازار بزرگ دارند. پارلمان اسکاتلند، ادینبورگ اسکاتلند

در ویدئویی که اخیرا توسط کانال خبری محبوب Vox منتشر شد، آنها تاثیر فعلی و آتی سیمان و بتن بر محیط زیست جه، را تجزیه و تحلیل ،د و راه‌های مختلفی را که معماران در حال یافتن راه‌هایی برای طراحی برای آینده‌ای پاک‌تر هستند، مورد بحث قرار دادند.7). نمونه اصلی مورد استفاده یکی از پروژه های RMJM، ساختمان پارلمان اسکاتلند بود.

در یک مشارکت منحصر به فرد با Enric Miralles Benedetta Tagliabue، RMJM چشم انداز فکری برنده چند جایزه را برای یک موسسه منحصر به فرد ایجاد کرد – طراحی باز، ضد ک،یک و غیر سلسله مراتبی. معماری که این را بیان می‌کرد، قرار بود نهادی‌زدایی، تجمیع و ارگ،ک شود – منظره را در بر می‌گرفت و تمام قواعد متعارف ،یب‌بندی معماری را به چالش می‌کشید. مواد با CO2 بالا مانند فولاد و بتن فقط در موارد ضروری مورد استفاده قرار گرفتند و از مواد جایگزین مانند چوب به طور گسترده در طول پروژه استفاده شد. این تنها یک نمونه از این است که چگونه RMJM و معماران در سراسر جهان روش‌های طراحی خود را برای حمایت از آینده‌ای سبزتر توسعه می‌دهند.


منبع: https://rmjm.com/materials-in-review-concrete/