فصلنامه معماری و ساختمان ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-اطلاعات سایبان


طراحي معماري به عملکرد یک معمار در برنامه ریزی، طراحی فرم یا ظاهر سازه و فضا سازی اشاره دارد. این عنوان به طور کلی، طراحی و برنامه‌ریزی شهری تا طراحی ساختمان را در بر می‌گیرد. معماران از مفاهیم مربوط به فضا برای حل مسائل و شکل دادن به طرح‌ها استفاده می‌کنند. معماری ساختمان، هنر و دانش توسعه یک طرح خوب و مهارت به ثمر رساندن آن طرح در قالب یک ساختمان واقعی است. طراحی معماری ساختمان شامل سبک ساخت و کالبد ساختمان، روش ساخت و عملکرد معمار می‌باشد. مهارت و تجربه مهندس معمار، منجر به خلق سازه‌هایی با طرح‌های چشم نواز و منحصر به فرد خواهد شد.

  • برج شارد لندن با ارتفاع 310 متر، بلندترین آسمان خراش در بریتانیا است.
  • این سبک از معماری بیشتر از اشکال طبیعت و گیاهان ایده می گرفت.
  • در دوره رنسانس معمارها یاد می گیرند روی صفحه دو بعدی تصویر سه بعدی طراحی کنند که عمق آن دیده شود.
  • ویژگی های طراحی نمای کلاسیک برگرفته از معماری یونانی قرن پنجم و معماری رومی قرن سوم است.
  • ایجاد فضاهای مفید و ایجاد فضاهایی که امکان تفکر را فراهم کند، دو هدف معماری باروک بودند.

سبک معماری رمانسک یا رومی وار یکی از سبک های قرون وسطی مربوط به دهه یازدهم و دوازدهم می باشد که مرکز آن ایتالیا بود. در طراحی بنا از معماری روم و بیزانس تاثیر گرفته بود و در تزیینات داخلی از نگاره های ایرانی و بین النهرین تاثیری زیادی پذیرفته بود. این بناها دارای دیوارها و بدنه ضخیم و سنگین، پایه های محکم، طاق های گرد، برج های بزرگ، دالان های تزیین شده و پنجره ها بسیار محدود و کوچک می باشند. در طراحی ساختمان اداری که معمولا دارای رفت و آمدهای زیادی هستند، طراحی پلان و وجود سیرکولاسیون مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

خانه باغ جنت

مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در پاریس و بانک هنگ کنگ از نوع معماری های _تک هستند. کاخ سفید در واشنگتن دی سی، موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ و دروازه برندنبرگ در برلین از نمونه های بارز معماری نئوکلاسیک هستند. کلیسای نوتردام پاریس، کلیسای میلان، کلیسای وست مینستر در لندن و کلیسای جامع کلن در آلمان از بناهایی هستند که از سبک گوتیک در آنها استفاده شده است. از نمونه های سبک کلاسیک می توانیم آمفی تئاتر کلوسئوم، معبد پانتئون در رم و آکروپولیس در آتن را نام ببریم. طراحی پارکینگ نیازمند پیش‌بینی فضا برای تعداد خودروهای پارک شده است و باید بر اساس داده‌های دقیق صورت گیرد. ساخت دهانه مناسب و همچنین تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها مهم است.

طراحی ساختمان

شروع این سبک را در دهه چهاردهم در شمال ایتالیا می دانند و خاستگاه رنسانس شهر فلورانس می باشد. از ایتالیا شروع شد و در عرض سه قرن در سراسر اروپا انتشار یافت و در انگستان به پایان رسید. در دوره رنسانس معمارها یاد می گیرند روی صفحه دو بعدی تصویر سه بعدی طراحی کنند که عمق آن دیده شود.

معماری مدرن ( ساختارهای مستطیل شکل )

ایجاد فضاهای مفید و ایجاد فضاهایی که امکان تفکر را فراهم کند، دو هدف معماری باروک بودند. استفاده از فواره ها و آب نماها در معماری باروک بسیار متداول بوده است. کلاسیک به معنای عالی ترین محصول فرهنگی می باشد که با ویژگی معینی مانند اعتدال، احتیاط، هماهنگی و توازن اجزا شناخته می شود. اکثر سبک هایی که بعد از رنسانس در اروپا به وجود آمدند می توانند جزء معماری کلاسیک محسوب شوند. تناسبات زیبا و ظاهر باشکوهی که در این سبک به کار می رود، زمینه را برای ایده ها و تحولاتی نو پدید می آورد.

تحولات و پیشرفت های چند دهه اخیر در توسعه علوم موجب رشد سریع جمعیت جهان شده است و پیامدهای ناخوشایندی نیز برای محیط زیست داشته است. فعالیت های مربوط به ساخت و ساز چهل درصد از منابع و انرژی جوامع را مصرف می کند و به همین نسبت نیز در آلودگی های زیست محیطی سهیم است. با توجه به اهداف معماری پایدار، با شناخت آثار مخرب این صنعت، می توان در هدایت پیشرفت های این عرصه و انطباق آنها با ظرفیت های طبیعی تلاش کرد. در این راستا دانشگاه های معتبر دنیا با توجه به ماهیت فعالیت های خود وارد عمل شده و دوره های تحصیلات تکمیلی این تخصص را راه انداخته اند. مجموع این دستاوردها را می توان در قالب نظام های ارزیابی پایداری در عرصه آموزش و پژوهش و ساخت و ساز به کار بست.