طراحی نقشه ساختمان طراحی نقشه های معماری اصلی ترین نکات در طراحی اصولی نقشه ساختمان-اطلاعات سایبان


قبل از ساخت هر ساختمانی باید نقشه ای تهیه کنید که در آن گفته شود چه مقدار فضای در یک ساختمان ساخته می شود و چه مقدار از ساختمان برای چه منظوری استفاده می شود؟ یعنی چند اتاق در آن، چند حمام، چند سرویس بهداشتی و چند آشپزخانه و غیره وجود دارد. از این رو برای اینکه یک نقشه ساختمان با کمترین خطا را داشته باشید، باید به مهندسان با تجربه و کاربلد جهت ترسیم نقشه سازه مراجعه کنید. البته لازم است بدانید که در نظر گرفتن این موضوع برای برخی از فضاها همانند پذیرایی تا بخشی صحیح می‌ باشد. اما در نظر گرفتن این تعداد از نور برای تمامی فضاها مناسب شمرده نمی ‌شود و در برخی مواقع لازم است که از شدت نور بسیار زیاد و ورود آن به داخل فضا بکاهید تا مزاحمتی برای افراد نداشته باشد. به همین جهت لازم است بدانید که میزان سطح نورگیری اتاق نشیمن و اتاق خواب یکسان نمی ‌باشد.

  • معمولاً از فضاهای تلف شده در زیر زمین ها، برای طراحی انباری استفاده می شود.
  • عموماً لازم است که این سالن در دسترس باشد تا به محض این‌که میهمانان به منزل شما وارد شده‌اند، بتوانند از آن استفاده خاصی داشته باشند.
  • نقشه این ساختمان از سمت جنوب دسترسی دارد .سازه به کار رفته در آن ،سازه بنایی است.در پایین ترین طبقه ،پارکینگ قرار دارد.در طبقه همکف،یک خواب به همراه نشیمن و پذیرایی بزرگ قرار دارد که توسط پله گرد زیبایی به طبقه بالا ارتباط پیدا می کند.
  • در این بخش به بررسی نقشه ساختمان سه خوابه ای می پردازیم که توسط مهندس خیری برای یکی از کارفرمایان اصفهانی به نام آقای ناصری فرد طراحی شده است.

در هنگام طراحی نقشه ساختمان مسکونی، باید به سیرکولاسیون و روابط فضاهای داخلی (همجواری‌ها و دسترسی‌ها) توجه ویژه‌ای داشته باشید. سازه این نقشه ساختمان تلفیقی از مصالح بنایی و اسکلت بتنی می باشد .دسترسی به آن از سمت شمال و شرق ساختمان است.طبقه همکف به صورت دوبلکس و طبقه اول به صورت دو واحد مستقل طراحی گردیده است.برای دانلود پلان سه طبقه تلفیقی کلیک کنید. این پلان دارای دسترسی از سمت جنوب و سازه آن اسکلت بتنی می باشد.ساختمان در 3 طبقه زیرزمین،همکف و اول طراحی گردید است.در طبقه اول این نقشه ساختمان دو واحد مستقل دو خوابه قرار دارد.

نقشه ویلایی شمالی

این موارد جزو مهمترین مسائل مربوط به نقشه کشی شهرسازی ساختمان می باشد. از این رو تنها با یک نقشه دقیق می توان از یک فضا بیشترین استفاده را کرد. و همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم رایانه، می توان نقشه هایی از فضای بیرون و درون ساختمان ترسیم کرد.

نکته حائز اهمیتی که در این رابطه باید رعایت کنید، نحوه لکه‌گذاری پلان معماری در ساختمان ‌های شمال جنوبی می باشد. زیرا تفاوت‌هایی در ساختمان ‌های شمالی و جنوبی از این جهت وجود دارد. از همه مهم‌تر لازم است در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به این نکته دقت کنید که ساختمان درباره برابر رفتارهای طبیعی همانند زلزله از مقاومت خوبی برخوردار باشد. محل قرارگیری توالت و حمام در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به چه صورت می باشد؟در نظر گرفته توالت نیز نهایی بسیار مهم شمرده می شود و لازم است که در عرصه عمومی یک ساختمان طراحی گردد. حداقل ابعاد برای در نظر گرفتن سرویس ‌های بهداشتی بین ۱۴۰ در ۶۰ یا ۱۲۰ در ۱۸۰ می‌باشد که لازم است در این فضا تعبیه گردد. طراحی اتاق خواب در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به چه صورت می باشد؟همان‌طور که در جریان هستید، اتاق خواب یک محل مناسب برای استراحت می باشد و جزو فضا های خصوصی به حساب می ‌آید.

طراحی نقشه ساختمان مسکونی بنایی

نخست گروه آرکا نیازها و الویت های شما را به خوبی درک می نماید و با تبحر زیاد اقدام به طراحی می نماید. اقدامات بعدی و مورد لزوم با سرعت و با کیفیت بالا به اجرا در می آیند. لازم به ذکر است که گروه معماری آرکا تمامی کارهای پروژه را از صفر تا صد به عهده می گیرد و پروژه را به صورت تمام و کمال تحویل می دهد.

چگونه نقشه یک ساختمان را بخوانیم؟

۶-حمام باید در نزدیکی اتاق خواب ها باشد و باید توجه کنید که درب آن از بقیه ی قسمت های خانه دیده نشود. ۱- مساحت و متراژ یکی از اتاق خواب ها باید از اتاق های دیگر بیشتر باشد که برای اتاق مستر و یا والدین باشد. برای دانلود فیلم باکیفیت آموزش نحوه محاسبه ارتفاع ساختمان، ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.